Any historian will notice that for many years, no one spoke of “African religion”, but of “animism”: Black people were not materialists because they believed that all beings, animate and inanimate, had a soul. To our best knowledge, the term African traditional religions (with ATR as the conventional abbreviation) was used for the first time at a colloquium organized in 1965 in Bouake, Ivory Coast, and this expression, which is generally accepted today, was adopted officially in 1970 during another colloquium at Cotonou, then the capital of Dahomey, present-day Benin. This article will propose some thoughts about the way in which ATR may bring up essential questions for Christian theology. Is this appeal to the African world not proof of the importance given today to traditional religious practice in Black Africa and to the questions it raises for Christianity?
Jacques SCHEUER.- « …selon l’Hindouisme »
Depuis plusieurs générations, des chrétiens, anticipant quelquefois les ouvertures pratiquées par Vatican II, ont entrepris d’explorer le patrimoine de l’hindouisme. Parallèlement, depuis bientôt deux siècles, des hindous parfois célèbres ont dit comment ils percevaient la figure du Christ ou comprenaient le christianisme. La curiosité suscitée par les premiers contacts s’est-elle émoussée? La séduction du Jésus des évangiles opère-t-elle moins? Quoi qu’il en soit, il peut être salutaire de prendre la mesure d’une certaine indifférence: beaucoup d’hindous ne se montrent guère curieux du christianisme (beaucoup de chrétiens, faut-il le dire, leur rendent la pareille!). Bien plus, depuis une trentaine d’années, quelques-uns des porte-parole d’une «hindouité» (hindutva) plus militante diffusent largement des opinions de nature à décevoir ou à blesser le lecteur chrétien. Excessives et injustes, souvent biaisées dans leur base documentaire, ces diatribes n’en reflètent pas moins une perception du christianisme, de son étrangeté au regard hindou.
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