Partant de la “ définition provisoire ” que N. Frye dans Le Grand Code (The Great Code. The Bible and Literature, 1981) donne du littéraire qui serait “ une structure verbale qui existe pour elle-même ”, Robert Alter pense que cette théorie, qui reste au centre de l’ouvrage, est vulnérable du point de vue de la théorie de la littérature et par rapport à la description de la nature de la Bible. Dans les deux parties de cet article, R. Alter entend montrer comment la conception imaginative de Frye est fondée sur toute une série d’interprétations plus ou moins systématiquement erronées des textes bibliques. Il rappelle que malgré la présence de la métaphore dans sa poésie, la Bible laisse cette poésie dans un “ genre minoritaire ” par rapport à l’emploi de la prose, principal outil de narration typique du projet biblique.
Northrop Frye, between archetype and typology
Starting with the “Provisory definition” that N.Frye, in The Great Code. The Bible and Literature, (1981), gives to literary: « a verbal structure that exists for itself, Robert Alter thinks that this theory, which is basic to Frye’s work, is vulnerable from the point of view of literary theory and in relation to the description of the nature of the Bible. In the two parts of this article, M Alter wants to show how the imaginative conception of Frye is founded on a series of interpretations of biblical texts more or less systematically wrong. He reminds us that despite the Presence of metaphor in its poetry, the Bible leaves this poetry in a « minority genre » in comparison with prose, the principal tool of narration typical of the biblical project.
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